26 Ekim Hasta Hakları Günü
26 Ekim 2018


Sağlık kurumlarına başvurduğumuzda karşımıza çıkan uygulamalar ve karmaşık işlemler nedeniyle bazen şaşırır bazen de ne yapacağımızı bilemeyiz. İşte bu noktada sağlık kurumunun kişiyi hem sağlığına kavuşturma hem de bunu hangi yolla yapacağı konusunda bilgilendirme sorumluluğu vardır.

Hasta hakkı; Sağlık hizmetlerinden faydalanma ihtiyacı bulunan fertlerin, sırf insan olmaları nedeni ile sahip oldukları Türkiye Cumhuriyeti anayasası, Milletlerarası antlaşmalar ve kanunlar ile teminat altına alınmış olan hakları ifade eder.

Eskiden şifahanelerde, hastanelerde hastalar için çiçek bahçeleri oluşturulur, müzik dinletisi yapılır, özel programlar uygulanırdı. Böylesi bir geleneğe sahip olan bir ülke olarak, hasta haklarını somut olarak göstermek, sağlık hizmetinin verildiği her yerde, hak ihlallerinden korunmak, gerektiğinde hukuki yollara başvurabilmek amacıyla 1998 yılında Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan Hasta Hakları Yönetmeliği ile hasta hakları kavramı özel bir boyut kazanmıştır.

Bir Sağlık Kuruluşuna, sağlık hizmeti almak için başvuran herkesin;

1. Hizmetten genel olarak faydalanma,

2. Eşitlik içinde hizmete ulaşma,

3. Bilgilendirme,

4. Kuruluşu seçme ve değiştirme,

5. Personeli tanıma, seçme ve değiştirme,

6. Bilgi İsteme,

7. Mahremiyet,

8. Rıza ve İzin,

9. Tedaviyi reddetmeye ve durdurulmasını istemeye,

10. Sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya,

11. Dini vecibelerini yerine getirebilme,

12. Saygınlık görme,

13. Her türlü hijyenik şartlar sağlanmış, gürültülü ve rahatsız edici bütün etkenler giderilmiş bir ortamda sağlık hizmeti almaya,

14. Kurum ve kuruluşlarca belirlenen usul ve esaslara uygun olarak ziyaretçi kabul etmeye,

15. Refakatçi bulundurma,

16. Müracaat, şikâyet ve dava hakkı,

17. Gerektiği sürece. Sağlık hizmetlerinden yararlanmaya, hakkı vardır.

Hastanın bir sağlık kuruluşuna başvurmadan ve başvurduktan sonraki süreçte yerine getirmesi gereken ödev ve yükümlülükleri olan sorumlulukları da vardır.

1. Genel Sorumluluklar

2. Sosyal Güvenlik Durumu

3. Sağlık Çalışanlarını Bilgilendirme

4. Hastane Kurallarına Uyma

5. Tedavisi İle İlgili Önerilere Uyma